NIP

Home Thema’s Geestelijke gezondheidszorg (ggz) Integraal Zorgakkoord (IZA)

Passende zorg

Passende zorg is een aanpak om ervoor te zorgen dat iedereen ook in de toekomst goede zorg kan blijven krijgen. Het gaat om een ommezwaai in het denken, maar is dat voor psychologen ook zo? Passende zorg houdt in:

  1. Zorg die werkt tegen een redelijke prijs.
  2. Patiënt en zorgverlener beslissen samen.
  3. Zorg wordt zo dicht mogelijk bij de patiënt georganiseerd.
  4. Het gaat niet alleen over ziekte, maar ook over gezondheid en zelfredzaamheid.

Wat betekent dit voor jou als psycholoog?

In het kort: het goede, goed doen – in alle stadia van de patient journey. Psychologen bieden per definitie passende zorg. Het zit in ons DNA en is ook vastgelegd in onze Beroepscode.

Kortweg betekent het:

  • Aandacht voor gezondheid in plaats van de stoornis.
  • Goede triage en diagnostiek door goed opgeleide psychologen.
  • Een op maat gemaakt zorgplan, opgesteld met cliënt en naasten.
  • Goede samenwerking tussen zorgverleners, regelmatig evalueren van de effectiviteit van de zorg en bijstellen van de behandeling indien nodig. Aandacht voor afronding en het bieden van nazorg.
  • Een goede therapeutische relatie en heldere communicatie met je cliënt.
  • Behandelen volgens wetenschappelijk onderbouwde interventies, zorgstandaarden en richtlijnen.

Hiervoor is de aanwezigheid van voldoende goed opgeleide professionals nodig, om behandeling te kunnen leveren wanneer dat passend is. En er moet aandacht zijn voor de grensgevallen en degenen die tussen wal en schip terechtkomen.

Doe mee!

Heb je nog vragen over passende zorg? Krijg je bepaalde signalen of heb je juist mooie voorbeelden die je wilt delen? Bijvoorbeeld over het leveren van passende zorg in samenspraak met cliënten en hun naasten. Of over de inzet van digitale zorg of samenwerking in de wijk. Stuur dan een bericht naar Anne Kole of Yvonne Moolenaar.

Drieluik passende zorg binnen de ggz

Op 8 september vond het NIP-webinar Van ziekte naar gezondheid plaats. Hierin ging spreker Rudolf Ponds in op zijn visie op en ervaringen met passende zorg. Het was een succesvol webinar waar op een betrokken, zo nu en dan prikkelende en interactieve manier een mooi gesprek is gevoerd tussen collega’s. Een goede opwarmer voor de komende drieluik!

Vanaf 24 november organiseren we namelijk een drieluik over het thema passende zorg. We gaan graag met je in gesprek over dit belangrijke onderwerp!

Het lerend vermogen in de ggz is groot

Het Trimbos-instituut en Significant Public hebben in april 2023 onderzoeken gedaan om inzicht te krijgen in het lerend vermogen van de ggz. Het doel binnen het project Leren en Verbeteren is om het inzicht van professionals te vergroten in wat er nodig is om samen met cliënten en naasten het delen van kennis en ervaringen te verbeteren en te stimuleren. In de ggz zijn er goede voorbeelden van lerende netwerken. Het project Leren en Verbeteren, waarbij het NIP betrokken is, draagt bij aan meer motivatie van de zorgprofessional om zich te ontwikkelen en zodoende de zorg nog verder te verbeteren.

Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.