NIP

Home Nieuwskamer Fossiele reclames slecht voor onze gezondheid: waarom doen we daar niets tegen?

Geschreven op:

Fossiele reclames slecht voor onze gezondheid: waarom doen we daar niets tegen?

Wat maakt fossiele reclame anders dan sigaretten- of alcoholreclame? Inmiddels weten we dat fossiele brandstoffen schadelijk zijn voor het klimaat en het milieu, en dus ook voor onze gezondheid. Waarom dan niet gewoon bannen, net zoals een aantal landen reeds doet met sigaretten- en alcoholreclame?

Keuzeparadox: meer leidt niet tot beter

Nederlanders zien en horen meer dan honderden, of misschien wel duizenden, reclames per dag (bijvoorbeeld op social media, billboards, televisie en radio). Reclame kan nuttig zijn en ons bijvoorbeeld informeren over eigenschappen van producten. Maar hoewel we de neiging hebben om ‘méér’ als ‘beter’ te zien, weten we dat dit niet altijd zo is. Denk maar aan de befaamde ‘keuzeparadox’: hoewel meer keuze objectief gezien altijd beter zou moeten zijn (immers, grotere kans het product te vinden dat aan je noden voldoet), zorgt het ook voor meer keuzestress. Zo ook bij reclame.

Verboden

Het is dan ook zinvol om na te denken welke reclame we eigenlijk wenselijk vinden en welke niet. Immers, de inhoud van reclame doet ertoe. En dat weten we. Daarom laten verschillende landen niet langer reclame toe van producten waarvan we weten dat die schadelijk zijn voor onze gezondheid. Denk maar aan de diverse verboden op tabaks- en alcoholreclame in landen als Noorwegen, Spanje, Ierland en Litouwen. Ook in Nederland is de reclame voor sigaretten en alcohol ingeperkt.

Inmiddels weten we dat fossiele brandstoffen ook schadelijk zijn voor het klimaat, het milieu, en onze gezondheid. Waarom dan geen verbod op fossiele reclame?

Advies

Twaalf wetenschappers, waaronder Jan Willem Bolderdijk, Thijs Bouman en Reint Jan Renes, met veelal een achtergrond in de psychologie en gedragswetenschappen en werkzaam bij diverse universiteiten, een hogeschool en TNO brachten onder begeleiding van Milieu Centraal en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in 2023 een advies[1] uit aan de toenmalige minister voor Klimaat en Energie. In het advies geven ze aan dat een verbod op fossiele reclame een essentiële maatregel is om een duurzame transitie te bewerkstelligen en versnellen. Daarnaast is aanvullend beleid nodig dat ervoor zorgt dat duurzaam gedrag kan concurreren met niet-duurzaam gedrag qua gemak, prijs en comfort.

Vraag is dus niet óf het verbod nodig is, maar hoe lang we nog willen wachten met het inzetten van deze kennis uit de psychologie.

[1] Wetenschappelijk advies – Een verbod op fossiele reclame: essentieel, maar niet voldoende (2023)

 

Deze blog is geschreven door de expertgroep klimaat en gedragsverandering van het NIP

Nationale beeldbank
Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.