Samen werken voor leraren
Op 5 december riepen diverse werkgevers en werknemers in het onderwijs het nieuwe kabinet op om prioriteit te geven aan het lerarentekort via een Deltaplan Lerarentekort. Zij pleiten ervoor om het vak van leraar en schoolleider aantrekkelijker te maken. Het NIP ondersteunt deze oproep van harte, en wil graag bijdragen aan de uitwerking daarvan. Leraren zijn essentieel voor kinderen en jongeren als het gaat om hun leer- en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Samen werken aan de ontwikkeling van leerlingen
Terecht geven de bonden aan dat leraren een goed salaris verdienen, maar ook autonomie, vertrouwen en tijd om te investeren in professionalisering. Leraren werken in teams en doel is deze optimaal te laten functioneren. Schoolpsychologen (waaronder orthopedagogen) zijn onderdeel van de schoolteams, en werken dus dagelijks samen met leraren. Dit doen zij door leerlingen individueel of in groepjes te helpen, les te geven aan leerlingen én docententeams over leren, gedrag en groepsdynamiek en docenten te helpen met het versterken van veerkracht, het handelingsrepertoire en mentale gezondheid. Maar ook door effectieve ondersteuningsroutes te realiseren en de grenzen en mogelijkheden van de school te bewaken. Bovendien kunnen schoolpsychologen daar waar nodig een snelle verbinding leggen met de zorg, ook één van de elementen die worden genoemd in de oproep tot het Deltaplan.
Aansluiten bij de gesprekken
De bonden en werkgevers pleiten in hun oproep voor een nader gesprek, om te komen tot een consistente en langjarige agenda. Uitvoering van dat plan zou in de komende kabinetsperiode al tot concrete resultaten moeten leiden. De schoolpsychologen van het NIP sluiten graag aan bij deze gesprekken, en we zullen daarover contact opnemen met de initiatiefnemers.