NIP

Home Nieuwskamer Ervaringen naar de rol van intelligentie(niveau) bij indicatiestelling en schoolkeuze/plaatsing

Geschreven op:

Ervaringen naar de rol van intelligentie(niveau) bij indicatiestelling en schoolkeuze/plaatsing

Het NIP en de NVO krijgen al geruime tijd signalen over de rol van intelligentie(niveau) bij de aanvraag van een (her)indicatie Wlz en bij schoolkeuze/plaatsing. Om deze signalen breder te toetsen is hierover een vragenlijst uitgezet. De vragenlijst is ingevuld door 129 psychologen en orthopedagogen.

De belangrijkste bevindingen zijn:

  • IQ speelt een (zeer) belangrijke rol bij zowel de (her)indicatieaanvraag bij het CIZ (94%) als bij de schoolkeuze/plaatsing zoals het nu gehanteerd wordt (79%).
  • Het overgrote deel van de respondenten is het niet eens met de rol van het IQ binnen zowel de (her)indicatie WLZ (95%) als binnen de schoolkeuze/plaatsing (71%) zoals het nu gehanteerd wordt.
  • Door zowel respondenten die het wel als niet eens waren met deze rol van het IQ, werd benadrukt dat het belangrijk is om breed te kijken en minder focus te leggen op IQ.
  • Veel orthopedagogen en psychologen geven aan dat er casussen zijn geweest waarbij zij een IQ moesten geven voor een CIZ (her)indicatie (70%) of voor een schoolkeuze/plaatsing (56%), terwijl zij dit niet konden of wilden. Dit konden of wilden zij niet, omdat het cijfer bijvoorbeeld niks zou zeggen of afname niet haalbaar was door bijvoorbeeld een te grote en onnodige belasting van de cliënt.
  • Bij de casussen waar men een IQ moest aanleveren terwijl men dit niet wilde of kon, komt er in veel gevallen (bij 41% van CIZ (her)indicatie en bij 20% bij schoolkeuze/plaatsing) uiteindelijk geen passende indicatie of schoolkeuze/plaatsing en werd er een groot beslag op de tijd van professionals gelegd.

 

Het NIP en de NVO gaan de resultaten onder de aandacht brengen bij onder andere het ministerie van VWS en OCW, het CIZ en de PO-Raad/Sectorraad GO. Verder gaan het NIP en de NVO in 2024 aan de slag met het inrichten van focusgroepen om toe te werken naar het loslaten van intelligentie(niveau) als harde eis bij zowel de (her)indicatieaanvraag bij het CIZ als bij de schoolkeuze/plaatsing en te zoeken naar een passend alternatief.

Mocht je mee willen denken neem dan contact op via jorien.demoor@psynip.nl.

Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.