NIP

Home Thema’s Geestelijke gezondheidszorg (ggz) Integraal Zorgakkoord (IZA)

Integraal Zorgakkoord (IZA)

Iedereen moet kunnen rekenen op toegankelijke, goede en betaalbare geestelijke gezondheidszorg. Mensen met psychische problemen moeten tijdig de zorg of ondersteuning krijgen die bij hen past. Daarom is het Integraal Zorgakkoord (IZA) ontwikkeld. Het doel: de zorg in de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar houden. Dat bereiken we met passende zorg door intensievere regionale en meer digitale samenwerkingen.

Standpunten NIP

Hoewel het NIP het IZA niet heeft medeondertekend, herkennen we de thema’s, opgaven en doelstellingen. De professionals in de ggz hebben hier dagelijks mee te maken. Daar waar mogelijk zet het NIP zich dan ook actief in voor toegankelijke, goede en betaalbare ggz. Met elkaar, maar ook met huisartsen en gemeenten, bepalen we wat passende zorg nu eigenlijk is.

Jouw werkplezier is voor ons daarin heel belangrijk: het moet aantrekkelijk zijn en blijven om in de ggz te werken. We dragen bij aan de uitvoering van enkele actiepunten uit het IZA, via een landelijke werkgroep. Zo komen we op voor de positie en belangen van onze beroepsgroep.

Het idee van het IZA is goed, maar we leggen als NIP een aantal accenten:

1. Zorg voor voldoende en goed opgeleide professionals: gz-psychologen, klinisch psychologen en klinisch neuropsychologen. Zij verzekeren een kwaliteit van de behandeling daar waar de output mogelijk nog moeilijk te meten is.

 

2. De hulpvragen van mensen met psychische problemen moeten we serieus nemen. Goed opgeleide professionals kunnen aan de voorkant een goede inschatting van de (behandel)vraag maken. Een stevige basis in de wijk is een goed uitgangspunt.

3. Maak gebruik van de kennis uit de psychologie rond het veranderen van het gedrag van mensen. Leefstijlverandering = gedragsverandering. Maak hier ook middelen voor vrij.

4. De inzet van digitale zorg en e-health leidt niet per definitie tot efficiëntere zorg en inzet van minder personeel. Overschat de digitale mogelijkheden en vaardigheden van kwetsbare cliëntgroepen niet. Er moet ook gedacht worden aan de randvoorwaarden om digitale zorg te kunnen leveren. Denk dan aan het opleiden van de professionals en aan de kosten die je maakt als aanbieder.

5. In het nieuwe regel-, coördinatie- en organisatiesysteem op regionaal niveau van het IZA zien wij veel risico’s voor administratieve lastenverzwaring. Waar mogelijk moet er gebruik worden gemaakt van de initiatieven die er al zijn.

6. De aansluiting tussen jeugdhulp en (geestelijke) gezondheidszorg aan volwassenen is cruciaal als het gaat om preventie, het terugbrengen van de zorgvraag en mentale gezondheid.

Word lid of log in

  • Krijg exclusief toegang tot een schat aan informatie: van vakinhoudelijke webinars en evenementen tot aan kosteloos advies bij beroepsethische dilemma’s
  • Onderscheid jezelf als professional met onze registraties en merknamen
  • Je belangen worden behartigd in Den Haag en je draagt bij aan het bewaken van de kwaliteit van de beroepsuitoefening en de positie van de psychologen
  • Ontvang Tijdschrift de Psycholoog
Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.