NIP

Home Secties, kamers en organen Sectie Revalidatie Column: ‘vanaf een afstandje’

Geschreven op:

Column: ‘vanaf een afstandje’

Door: Niels Farenhorst

Waar voed je je mee?

Het brein is sinds de “decade of the brain” (weet u nog?) razend populair. Iconisch hierin is de titel van het boek van Swaab: “Wij zijn ons brein”. Er verschenen vervolgens stapels populair-wetenschappelijke boeken, artikelen, radio- en TV-uitzendingen. Alles waar het brein bij te pas komt verkoopt. Het brein duikt op in dagelijkse conversaties en discussies. Wanneer iets samenhangt met het brein of als het “vanuit het brein komt” lijkt het plotseling meer waar, meer concreet of zelfs verklaard. De hersenen lijken soms bijna te worden gezien als een zelfstandig optredend orgaan dat een eigen leven leidt. Dat is natuurlijk erg interessant maar op een gegeven moment gaat men zich toch afvragen of de positie van het brein niet overgewaardeerd wordt. Zijn wij niet eigenlijk onze darmen?

Waarschijnlijk komen we er niet uit door, net als het groepje blinde onderzoekers dat een olifant probeerde te beschrijven, ons te beperken tot aparte lichaamsdelen. Net zoals in de hersenen nu ook veel minder wordt gefocust op locaties maar meer op connectiviteit, krijgt samenwerking tussen organen en systemen steeds meer aandacht. Kennelijk gaat het om grotere gehelen en lijkt het weinig zinnig om het ene orgaan of subsysteem boven het andere te verheffen. Dit laatste reflecteert vooral een selectieve belangstelling binnen een bepaalde tijdsgeest. Ook hier is het geheel meer dan de som der delen.

Lang voor het boek van Swaab kenden wij natuurlijk al de uitspraak dat “je bent wat je eet”. Fysiologisch en letterlijk eigenlijk heel waar. De bouw- en brandstoffen van ons lichaam zijn via onze voeding aangevoerd. Lange tijd is er vooral gefocust op de gezondheidsaspecten van voeding, maar steeds duidelijker blijkt dat ons welzijn en ons hele functioneren beïnvloed worden door wat wij eten en drinken. In boeken zoals “Voed je brein” van Iris Sommer worden verbanden tussen voeding en het functioneren van de hersenen uitgelegd. Het gaat dan regelmatig over stofjes oftewel biochemie. Maar ook over dat gigantische leger micro-organismen dat ons in leven houdt en laat functioneren.

Ooit sprak een microbioloog met mij over het “gedrag” van microben. Bezien vanuit de gedragswetenschappen biedt dat natuurlijk een interessant perspectief: er leven ontelbare wezentjes in mij die zich op een bepaalde manier gedragen. En dit gedrag beïnvloedt hoe ik mij voel en wat ik doe: ik ben met ons miljarden. En dit gedrag van al die micro-organismen wordt weer beïnvloed door wat wij eten, maar ook hoe wij leven en waar wij leven. In onze spijsvertering en immuunsysteem woeden verschillende oorlogen. Micro-organismen laten ons leven en kunnen ons doden. De menselijke maat is geneigd hier begrippen als gezond en ongezond, goed en slecht aan te koppelen. Maar de microben zelf hebben hun eigen agenda die waarschijnlijk volkomen onverschillig is over ons welzijn. Werken wij met hen samen of zijn we vijanden? Voeden of vergiftigen wij hen? Doorgaans allebei.

Je gezond voeden blijkt lastiger dan gedacht. Eten heeft veel functies. We hebben bijvoorbeeld fastfood, streetfood en comfortfood. In een welvarende cultuur vervult eten al lang niet meer uitsluitend de functie van overleven. Onze tong en nucleus accumbens bepalen wellicht meer wat we eten dan onze voedingsbehoefte. We worden daarnaast –effectief- verleid tot het consumeren van hyperbewerkt, gezoet en gezouten voedsel. Voor zowel de productie van grondstoffen als eindproducten geldt het principe van winstmaximalisatie. Maar er lijken ook duistere verkoopmotieven een rol te spelen. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit begrepen waarom gezoete sojamelk goedkoper is dan ongezoete. Kennelijk hoe puurder hoe duurder. Lastig voor ons als consument is daarnaast dat de opvattingen over wat “gezond” eten is in de loop der tijd nogal eens verandert en dat er weinig consensus lijkt te bestaan. Zo wordt bijvoorbeeld de schijf van vijf door velen nog als leidraad gevolgd terwijl deze door anderen wordt verguisd en bestempeld als achterhaald. Op sociale media delen influencers – al dan niet gesponsord door voeding- en supplementenindustrie- op grote schaal allerlei nepnieuws en quasi wetenschappelijke bevindingen. Healthy food is big business. En daar waar veel geld verdiend wordt, wordt gesjoemeld met informatie. Zo werden destijds campagnes gevoerd die ons moesten laten geloven dat melk gezond was (Joris Driepinter) en dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag was (gesponsord door Kellogg’s c.s.). Tenslotte blijkt veel echt goed wetenschappelijk onderbouwde informatie gebaseerd te zijn op onderzoek bij muizen en is het de vraag in hoeverre dat vertaald kan worden naar mensen.

Misschien moeten we voeding ook maar breder opvatten en gaat het niet alleen om de stoffen die we eten of drinken maar alles wat tot ons komt. Alle indrukken, ervaringen en invloeden die wij voortdurend opnemen. De krant die we lezen, het TV-programma dat we zien, de boeken en artikelen die we lezen, de filmpjes die we kijken, de berichten die we ontvangen en de gesprekken die we voeren. Die hebben allemaal invloed op hoe we ons voelen, hoe we denken en wat wij doen. Kortom: wie wij zijn. Onze buik, ons hart, onze emoties, ons hoofd, onze gedachten worden continu gevoed. Onze handelingen worden hierdoor geleid en genereren zelf nieuwe “voeding”. Hoe gezond is dit voedsel? Hoe bewust kiezen wij dit?

Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.