NIP

Home Nieuwskamer Inschrijving NIP Jaarcongres 2024 geopend!

Geschreven op:

Inschrijving NIP Jaarcongres 2024 geopend!

7 juni 2024

Op vrijdag 7 juni 2024 organiseren we het NIP Jaarcongres 2024! Het jaarcongres is de perfécte gelegenheid om collega-psychologen te ontmoeten en je te laten inspireren door wetenschappers en andere pioniers in de psychologie.

Meld je nu aan voor een dag vol vernieuwende informatie en inhoudelijke sessies waarin je je vakkennis verder ontwikkelt. Tussen de bedrijven door en op de afsluitende borrel kom je collega-psychologen tegen waarmee je ervaringen kunt uitwisselen en door kunt praten. 

Bekijk nu het programma en schrijf je direct in. Tot en met 10 maart profiteer je van het aantrekkelijke early bird tarief!

Programma

Het jaarcongres biedt een divers programma waarin de breedte van ons vakgebied zichtbaar is. Zo komen aan bod: 

  • Veerkracht bestaat niet door prof. dr. Anne-Laura van Harmelen: Ingrijpende jeugdervaringen, zoals pesten, kindermishandeling en jeugdtrauma komen erg vaak voor. Zulke ervaringen in de kindertijd en adolescentie kunnen één van de sterkste voorspellers zijn van mentale problemen later in het leven. Daarom is het ontzettend belangrijk dat we beter begrijpen hoe we mentale veerkracht kunnen versterken bij jongeren met nare jeugdervaringen. In deze lezing zal Anne-Laura van Harmelen ingaan op deze misvattingen en laten zien dat veerkracht na jeugdtrauma niet een speciale superkracht is, maar dat iedereen veerkrachtig kan worden. 
  • Versterk empathie en veerkracht van de overheid door SCP-directeur prof. dr. Karen van Oudenhoven: “De overheid heeft staat voor de complexe taak met duurzame oplossingen te komen voor de vraagstukken die op ons afkomen”, zo stelt van Oudenhoven. “Daarbij is het belangrijk dat het gevoerde beleid de veerkracht van mensen en van de samenleving als geheel in stand houdt of zelfs versterkt.” Karen van Oudenhoven heeft speciale aandacht voor de rol die psychologische kennis hierin kan spelen. 
  • Psychologen in de media: We vinden het belangrijk dat psychologen zichtbaar zijn in de media. Zo versterken we de positie en de zichtbaarheid van psychologen en de psychologie. Wij dragen met onze psychologische expertise bij aan maatschappelijke ontwikkelingen om daarmee de veerkracht van de mensen in Nederland te versterken. Maar wat mag en kan je als psycholoog wel en niet zeggen? Is er ruimte voor context en nuance? En hoe werken journalisten eigenlijk precies? In deze plenaire sessie gaan we in op deze vragen en geven we tips over hoe jij als psycholoog om kunt gaan met vragen uit de media. 

Naast deze onderwerpen bieden we nog tal van interessante inhoudelijke sessies waar deelnemers een keuze uit kunnen maken. Aan bod komen jeugdtrauma, maatschappelijke veerkracht, psychologie in de media, rouwverwerking, diversiteit, digitalisering & AI, psychische kwetsbaarheid op het werk, vermoeidheid bij long-COVID, prestatiedruk in het onderwijs, genderincongruentie, recherchepsychologie, ‘doenlijk’ beleid maken en dynamiek in de ouderenzorg.

Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.