NIP

Webinar Ontwikkelingspsychologie: ‘Wat is (nog) normaal?’

‘Doe ff normaal!’, een uitspraak die we vaak horen: op straat, in gezinnen, op school, op het werk. Weten we wel wat iemand dan bedoelt ? Wat is (nog) normaal?

Neem nou de lockdowns tijdens corona. Onder niet-normale omstandigheden vertonen we gedrag dat we onder normale omstandigheden vreemd zouden vinden. Je groet elkaar zonder handen schudden, je schrikt als iemand niest. Normaal is een begrip in ontwikkeling. Wat jij niet normaal vindt, vind je later soms toch normaal, als je het bijvoorbeeld beter begrijpt, omdat je van perspectief kunt wisselen.

De discussies over labels in de psychiatrie, over genderidentiteit, over het begrijpen van de reacties van baby’s, jonge kinderen, jongeren geven deze ontwikkeling weer: gaat het over een norm, het ‘normale’? Wat vinden we eigenlijk normaal (gedrag), wie is dan eigenlijk ‘we’, wie bepaalt die norm en wanneer verandert ons perspectief op ‘normaal’? Ontwikkelingspsychologen zijn hier op dagelijkse basis mee bezig en ze vertellen erover tijdens het gratis Webinar Wat is (nog) normaal? van het NIP.

Nationale beeldbank

Meld je nu aan!

Datum: Woensdag 15 februari 2023
Tijd: 19.30 – 21.00 uur
Locatie: Zoom

Twee ontwikkelingspsychologen die werken met verschillende leeftijdsgroepen en in verschillende settings laten aan de hand van voorbeelden uit hun praktijk zien hoe je kunt kijken naar de breedte van de normale ontwikkeling. Over welke ontwikkelingspsychologische kennis beschikken zij, hoe zetten ze die in, en wat levert dit op? Voor kinderen, voor gezinnen, voor iedereen om kinderen heen, en voor de maatschappij?

Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP / schoolpsycholoog Hanneke Visser vertelt over haar ervaringen met jongeren in het voortgezet onderwijs. Ze vertelt over waarom ze graag ‘normaal’ en tegelijkertijd ‘bijzonder’ willen zijn, over hoe belangrijk anderen voor hen zijn in hun ontwikkeling, én over hoe dynamisch en hoopgevend het kijken vanuit de ontwikkelingspsychologie is.

Klinisch Psycholoog, psychotherapeut en IMH specialist Yael Meijer werkt vooral met de allerkleinsten, van 0-6 jaar, en hun gezinnen. Zij begeeft zich in de wereld van mijlpalen en normeringen tav groei, motoriek, gewicht, slapen, eten in een belangrijke en vaak bepalende periode waarin kinderen zich zo snel ontwikkelen binnen de relaties in hun gezinnen, dat dit soms tot uitdagende of zorgelijke situaties kan leiden…..En wat is dan normaal?

Aan de hand van een filmfragment en voorbeelden uit de praktijk neemt zij ons mee naar de allereerste levensfase, en welke rol deze fase kan spelen voor het ontwikkelen van veerkracht in de rest van je leven.

Daarna gaan ze met elkaar in gesprek over de mogelijkheden en grenzen van kijken naar normaal of niet normaal gedrag, de parels die de ontwikkelingspsychologie te bieden heeft en het belang én de relativiteit van wat normaal kan zijn.

Deelnemen
Dit webinar wordt georganiseerd via Zoom. Na aanmelding krijg je direct een persoonlijke link toegestuurd voor deelname.
Deelname is gratis.

Aanmelden
Klik hier om je aan te melden

Onder de aanmelders verloten we drie exemplaren van het boek Mentale vooruitgang van gezinnen, ter waarde van € 25,-.

Sprekers

Drs. Yael Meijer

Yael is Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut. Ze is werkzaam als Infant Mental Health specialist DAIMH en hoofd behandelprogramma in een 0-6 team bij GGz Centraal voor de regio Amersfoort, Ermelo, Barneveld en zuid-oost Utrecht en bij Levvel in Amsterdam in het DGT team.

Daarnaast is Yael Meijer voorzitter van de NIP werkgroep Het Jonge Kind en bestuurslid van de sectie Jeugd.  Ze is één van de initiatiefnemers van de website en kennisbank www.1001kritiekedagen.nl

Dr. Hanneke Visser van Balen

Hanneke is Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP / schoolpsycholoog, werkzaam in het regulier voortgezet onderwijs (VMBO, HAVO, VWO). Ze houdt zich bezig met de thema’s groepsdynamiek, veerkracht in het onderwijs en handelingsgerichte diagnostiek. Daarnaast is ze plv. hoofdopleider van de postmaster opleiding Schoolpsycholoog bij RINO Amsterdam.

Als schoolpsycholoog zet ze zich binnen verschillende projecten in voor het stimuleren van de mentale gezondheid op school.