NIP

Home Thema’s Vrijgevestigde praktijk

Vrijgevestigde praktijk

Ben je als BIG-geregistreerde psycholoog werkzaam in een vrijgevestigde praktijk of ben je zelfstandig? Op deze pagina vind je als NIP-lid informatie en praktische handvatten.

Vrijgevestigd zijn, betekent aan de slag gaan als zzp’er, zelf een praktijk starten of toetreden tot een maatschap. De keuze om je bij de Kamer van Koophandel in de schrijven als vrijgevestigde is een belangrijk keuze in je loopbaan als gz-psycholoog. Je krijgt te maken met allerlei zaken waar je nog geen ervaring mee hebt. Het is belangrijk om je uitgebreid te laten informeren en adviseren. Om je daarbij op weg te helpen, hebben we de nodige stof tot nadenken met de bijbehorende tips op een rijtje gezet.

Starten als vrijgevestigde (eigen praktijk)

You Tube video starten als vrijgevestigde psycholoog

Jeroen Beerepoot (klinisch psycholoog) is al meer dan 10 jaar vrijgevestigd: “Nee vrijgevestigd zijn is niet ingewikkeld, ga het vooral doen!” Jeroen wordt geïnterviewd door Thijs Veltman (gz-psycholoog i.o.) die nadenkt over het starten van een eigen praktijk. Wat komt daar allemaal bij kijken? Jeroen geeft do’s en dont’s voor het starten als vrijgevestigde.

Met dit werkboek maak je een gedegen (ondernemings)plan dat past bij jouw eigen praktijk. Het is gebaseerd op de checklist van de NVGzP en VvAA.

Van vrijgevestigde praktijk naar instelling?

Als vrijgevestigde zorgaanbieder kan je ervoor kiezen om als instelling verder te gaan. In welke situatie is dit het overwegen waard? Wat zijn de voordelen? Waar moet je rekening mee houden? In dit document nemen wij je mee in de regelgeving en de overwegingen.

Deze handreiking dient ter oriëntatie en bevat geen limitatieve opsomming maar geeft een beeld van waar je aan moet denken. Laat je goed informeren als je een wijziging in de organisatiestructuur overweegt. Het is namelijk belangrijk dat de vorm waarin je diensten aanbiedt, ook aansluit bij de dienstverlening en de wensen.

Praktijk stoppen

Als praktijkhouder ben je verantwoordelijk voor de afronding en/of overdracht van je praktijk in het geval je (onverwacht) tijdelijk of blijvend je werk niet kan doen. De informatie en afspraken die je daarvoor vastlegt noemen we het ‘praktijktestament’.

Als er geen praktijktestament is moeten de achterblijvende partner(s) of erfgenamen zich inspannen om een beroepsbeoefenaar (bijv. uit de intervisiegroep) bereid te vinden deze overdracht op zich te nemen. Gebruik het ‘Model praktijktestament’ en ‘Model afspraken (tijdelijke) praktijkwaarneming’ om de nodige informatie en afspraken vast te leggen.

Word lid of log in

  • Krijg exclusief toegang tot een schat aan informatie: van vakinhoudelijke webinars en evenementen tot aan kosteloos advies bij beroepsethische dilemma’s
  • Onderscheid jezelf als professional met onze registraties en merknamen
  • Je belangen worden behartigd in Den Haag en je draagt bij aan het bewaken van de kwaliteit van de beroepsuitoefening en de positie van de psychologen
  • Ontvang Tijdschrift de Psycholoog
Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.