NIP

Home Blog: optimisme kun je leren

Geschreven op: Auteur: Ana Bloemraad

Optimisme kun je leren

Kent u Teigetje nog, uit de boeken over Winnie de Poe? Een stuiterend, vrolijk wezentje, dat in alles een uitdaging ziet en alles aankan. Wat een aanstekelijk optimisme!

Het belang van positieve emoties voor mentale gezondheid is in vele onderzoeken aangetoond (o.a. Bohlmeijer et al, 2013). Optimisme wekt positieve emoties op en het is daarbij een van de belangrijke persoonlijke hulpbronnen. Het beschermt ons in confrontaties met negatieve gebeurtenissen en stress. En het leukste van dit allemaal is dat je optimisme kunt leren (Peters et al, 2014).

Het is inherent aan het leven dat we te maken krijgen met zowel positieve als negatieve gebeurtenissen. Pijn, negatieve gedachten, verlies en verdriet zijn daar onderdeel van. Mensen die dat ontkennen, houden zichzelf voor de gek. Maar het maakt wel een groot verschil hoe we deze gebeurtenissen ervaren en er mee omgaan.

Een pessimist zal steeds georiënteerd zijn op het negatieve en het slechtste verwachten, met de smoes dat hij realistisch is. Een optimist zal de realiteit van pijn en verdriet niet negeren, maar zal toch een positief toekomstbeeld hebben en naar mogelijkheden zoeken om een probleem op te lossen of het beste er van te maken. Een optimist heeft dus vertrouwen in de toekomst en zet bij een confrontatie met negatieve gebeurtenissen een actieve vorm van coping in (Leslie-Miller et al., 2021): ‘When life gives you lemons, make lemonade’.

Hoewel overdrijven nooit gezond is, ook niet bij optimisme, is het wel een feit dat optimisten positieve emoties ervaren, goede sociale contacten hebben, plezier in het leven hebben en succesvol zijn. Dus ben je klaar om optimist te worden? Doe dan deze oefeningen:

  1. Kijk
    De eerste stap is je bewust te worden van hoe je in het leven staat. Let goed op hoe je naar jezelf en de wereld om je heen kijkt. Heb je vooral kritiek op jezelf, mag je geen fouten maken, en bekritiseer je alles en iedereen om je heen? Of heb je juist meer oog voor mooie dingen, wat goed gaat en voor de kwaliteiten van jezelf en mensen om je heen? Ik durf met je te wedden dat als je vooral kijkt naar wat goed, mooi, interessant en vrolijk is, je meteen wat vrolijker wordt. Geef eens een positieve feedback aan iemand en ontvang een glimlach. Accepteer het feit dat niet alles vanzelf goed gaat, dan hoef je je ook minder zorgen maken over de toekomst. Want een optimist weet dat dingen verkeerd kunnen gaan, maar laat zich daardoor niet van de wijs brengen.
  2. Wandel
    Voor mentale gezondheid is een stevige wandeling altijd goed. En tijdens een wandeling kun je optimisme trainen: Benoem tijdens een wandeling positieve en/of mooie dingen die je ziet of hoort. Dat kunnen grote dingen zijn: een lachend kind, een prachtige boom of hele kleine dingen: een mooi gevormd steentje of schelpje op het strand. Loop je met iemand samen, dan kun je hier een spelletje van maken: wie kan het meeste leuke, mooie, grappige, positieve dingen benoemen (die je kunt zien of horen of bedenken). Als het kan, maak een foto of opname van datgene je positief vindt of wat je blij maakt.
  3. Droom
    Oké, nog eentje om af te leren 😊 Neem vier dagen achter elkaar twintig minuten tijd voor jezelf. Zorg dat je niet gestoord wordt (ook niet door een app) en probeer je de best mogelijke toekomst voor te stellen.

Wat is het best mogelijke leven dat je je kunt voorstellen? Overweeg alle relevante gebieden van je leven, zoals je carrière, academisch werk, relaties, hobby’s en je gezondheid. Hoe ziet dat in de door jouw gewenste toekomst eruit?

Pak pen en papier erbij en schrijf vijftien minuten onafgebroken alles op wat je je voorstelt in deze best mogelijke toekomst. Wees zo specifiek mogelijk, verlies je in details, droom lekker weg. Let niet op grammatica of spelfouten, want je schrijft voor jezelf en niemand anders. Laat je ook niet weerhouden door jouw verstand dat roept dat dit niet mogelijk is. Zet zulke gedachten even opzij, want in deze vijftien minuten is alles mogelijk. Je leven ziet er prima uit en je hebt alles bereikt wat je wilde. Je hebt al jouw dromen gerealiseerd. Hoe zit deze toekomst eruit?

Doe deze oefening echt vier dagen achter elkaar! Onderzoek toont aan dat herhaalde visualisatie gedurende meerdere dagen leidt tot een gestage toename in optimisme (Peters et al, 2014).

Bronnen

Bohlmeijer, E.T., Bolier, L., Westerhof, G.J., & Walburg, J.A. (2013). Handboek Positieve

Psychologie: Theorie, onderzoek en toepassingen. Boom.

Leslie-Miller, C.J., Waugh, C.E., & Cole, V.T. (2021). Coping With COVID-19: The Benefits of Anticipating Future Positive Events and Maintaining Optimism. Frontiers in Psychology, 12:646047 (doi: 10.3389/fpsyg.2021.646047).

Peters, M. L., Rius-Ottenheim, N., & Giltay, E. J. (2014). Optimisme. In E. Bohlmeijer, L. Bolier, G.

Westerhof, & J. A. Walburg (editors), Handboek Positieve Psychologie. Boom. (url pdf: https://cris.maastrichtuniversity.nl/ws/portalfiles/portal/76776505/Peters_2014_Optimisme_2014.pdf

Word lid of log in

  • Krijg exclusief toegang tot een schat aan informatie: van vakinhoudelijke webinars en evenementen tot aan kosteloos advies bij beroepsethische dilemma’s
  • Onderscheid jezelf als professional met onze registraties en merknamen
  • Je belangen worden behartigd in Den Haag en je draagt bij aan het bewaken van de kwaliteit van de beroepsuitoefening en de positie van de psychologen
  • Ontvang Tijdschrift de Psycholoog
  • En meer
Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.