NIP

Registratie Arbeid- en Gezondheidspsycholoog NIP

Je bent een specialist op het vlak van arbeid en gezondheid en je oefent je beroep op kwalitatief hoog niveau uit. Maar weten anderen dat ook? En beschik je nog steeds over alle juiste kennis en benodigde vaardigheden? Registreer je als Arbeid- en Gezondheidspsycholoog NIP en jij én je cliënten en opdrachtgevers weten zeker dat het goed zit.

Waarom registreren? 

Als Psycholoog Arbeid en Gezondheid (A&G) bevorder je het welzijn en de (individuele) gezondheid binnen arbeidssituaties. Je biedt zorg gericht op motivatie, vitaliteit, effectiviteit, productiviteit en werkplezier. Voor organisaties is het van belang dat ze kunnen rekenen op kwaliteit en een ervaren en kundige professional die evidence based zorg en advies biedt. Jouw registratie zorgt daarvoor. 

Als je geregistreerd bent, dan mag je je Registerpsycholoog Arbeid en Gezondheid NIP noemen en het bijbehorende logo gebruiken. Je registratie is ook zichtbaar op de website van het NIP onder Vind een psycholoog. Je laat zien dat je je beroep serieus neemt en op het hoogste niveau uitoefent. Maar het traject houdt je ook een spiegel voor: beschik je als professional over de juiste kennis en vaardigheden? Door je iedere vijf jaar te herregistreren, heb je regelmatig de kans om te reflecteren en feedback te krijgen op hoe jij in de wedstrijd zit. 

Twee kwaliteitsregisters arbeid

Op het gebied van arbeid zijn er twee soorten registers: het register Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP (A&O) en het register Arbeid- & Gezondheidspsycholoog NIP (A&G).   

  1. A&O-psychologen richten zich onder meer op het verbeteren van werkprocessen, het optimaliseren van werving en selectie, psychologische veiligheid en leiderschapsontwikkeling. 
  2. A&G-psychologen bevorderen het welzijn in de arbeidssituatie. Zij kijken naar psychische gezondheid en naar hoe uitval voorkomen kan worden op individueel, team- en organisatieniveau. Ook behandelen ze werkgerelateerde mentale klachten en begeleiden ze werknemer, team én leidinggevende bij terugkeer. 

Hoe werkt het?

  1. Je meld je aan via het aanmelddossier in het digitale platform PE-online. Dat kan via Mijn NIP 
  2. In dit dossier toon je aan dat je voldoet aan de toelatingseisen en je maakt een supervisieplan (je werkt met een goedgekeurde A&G supervisor). De secretaris controleert je dossier op volledigheid en stuurt het door naar de registratiecommissie. Deze beoordeelt vervolgens je plannen. Mogelijk komen ze nog bij je terug met aanvullende vragen.  
  3. Als je aanmelddossier is goedgekeurd, krijg je een registratiedossier; je bent toegelaten tot het opleidingstraject. Je kunt nu aan de slag: je volgt scholing (zie onder) en supervisie en je doet werkervaring op. Zo vul je het registratiedossier met stukken die je ontwikkelingen onderbouwen. Je hebt daar vijf jaar de tijd voor.  
  4. Als je registratiedossier compleet is, dien je het in. De registratiecommissie beoordeelt je dossier en of je bent toegelaten tot het register.  
  5. Iedere vijf jaar vraag je herregistratie aan. Daarvoor toon je in je registratiedossier aan dat je aan de eisen van tussentijdse scholing en reflectie (intervisie) hebt voldaan. 
  6. Tussentijds kun je in PE-online steeds zien hoe ver je bent in het traject. 


Opties voor scholing 

Om je te kunnen registreren als A&G psycholoog NIP moet je voldoen aan de vakbekwaamheidsnorm die het NIP daarvoor stelt. Dat betekent dat je een postmastertraject van scholing en supervisie hebt doorlopen. Je hebt daarvoor een aantal opties. 

  1. Je volgt een volledig tweejarig postmaster opleidingstraject. Deze opleiding wordt aangeboden door de NSPOH. Je kunt ook losse modules van de opleiding volgen. 
  2. Je kiest voor andere door het NIP geaccrediteerde modules over de thema’s en vaardigheden waar jij nog versterking op nodig hebt. 
  3. Ben je al A&O psycholoog NIP? Dan kun je een verkort traject tot A&G psycholoog NIP volgen. Neem hiervoor contact op met het NIP via info@psynip.nl. 

Heb je vragen over scholing? Misschien vind je je antwoorden op de website van NSPOH of PAO. Je kan met hen verder contact opnemen.  


Toelatingseisen 
 

Als je je wilt laten registreren, moet je aan de volgende eisen voldoen: 

  • Je hebt een afgerond bachelor- en masterdiploma psychologie 
  • Je werkt minimaal 16 uur per week in het werkveld arbeid- en gezondheidspsychologie 
  • Je bent lid van het NIP en onderschrijft daarmee ook de Beroepscode voor psychologen van het NIP 

De uitgebreide toelatingseisen vind je in het Registratiereglement Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP (pdf) 


Kosten
 

Aan de registratie zijn kosten verbonden. 


Heb je vragen?
 

Heb je nog vragen? Kijk eerst even bij onze FAQ NIP registratie A&G. Staat jouw vraag hier niet bij, neem dan contact op met het NIP via info@psynip.nl. Heb je tijdens het traject nog vragen of twijfels? Je kan via je dossier of via de mail je vragen altijd stellen. 

Wist je dat…

Ben je al Arbeid & Organisatiepsycholoog NIP? Dan kun je via NSPOH een verkort traject tot Arbeid & Gezondheidspsycholoog NIP volgen. Meer daarover vind je op de site van NSPOH.

Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.