NIP Psychodiagnostiek congres 2025: keynotes & inhoudelijke sessies
Kom naar het NIP Psychodiagnostiek congres en laat je inspireren door de verschillende keynotes en inhoudelijke sessies! Bij je inschrijving kun je je aanmelden voor één inhoudelijke sessie per ronde. De inhoudelijke sessies in ronde 1 en ronde 2 zijn identiek. Dit betekent dat je voor beide rondes uit dezelfde sessies kunt kiezen.
Keynotes
Het Neurosequentele Model in de praktijk
Dr. Tony Bloemendaal
Het Neurosequentiele Model van Dr. Bruce Perry beschrijft de basisprincipes van onze hersenontwikkeling: hoe ontwikkelen wij ons als mens tot een gezond, empathisch iemand.
Tony Bloemendaal – klinisch psycholoog en psychotherapeut – laat zien waarom dit neurosensitieve, diagnostische model een aanvulling is op bestaande modellen. Hij legt uit op welke basisprincipes dit model is gebasseerd en welke vragen ermee beantwoord worden. Daarnaast maakt hij met praktische voorbeelden inzichtelijk hoe het neurosequentiele model kan helpen om de aard en intensiteit van interventies binnen de Jeugdzorg en de GGZ te bepalen.
Patronen doorbreken in de diagnostiek
Prof dr. David van den Berg
Het bewustzijn onder professionals, wetenschappers, beleidsmakers, patiënten en de samenleving als geheel groeit dat het GGZ systeem niet duurzaam is in haar huidige vorm.
David van den Berg – bijzonder hoogleraar klinische psychologie – stelt dat er een radicale transitie nodig is van een focus op het behandelen van ziekten, naar het vergroten van de veerkracht van individuen, netwerken en de samenleving. In ons denken over mentale problemen moeten we een levensloop perspectief gaan hanteren en complexiteit omarmen. Mentale problemen zijn namelijk geen individuele psychologische problemen, maar interacties tussen persoon, lichaam en sociaal-maatschappelijke context die over tijd ontwikkelen en in stand blijven. David van den Berg is ervan overtuigd dat we tot betere diagnoses en meer eigenaarschap bij hulpvragers kunnen komen als we ons richten op het begrijpen en doorbreken van deze interactiepatronen.
Personality Disorder in Young People
Dr. Carla Sharp
With the publication of the DSM-5 Alternative Model for Personality Disorders (AMPD) the field of personality pathology initiated a shift away from conceptualizing personality pathology solely in terms of symptoms and disorder towards a dimensionalized diagnostic system that also considers functioning. This shift is perhaps most clearly evident in the entry criterion of the AMPD, Criterion A, or the so-called Level of Personality Functioning (LPF). Two of the major advantages of the shift towards dimensional assessment and diagnosis is its relevance for the development of personality pathology in adolescence, as well as the destigmatization of personality disorder. This talk will explicate the shift towards a dimensionalized diagnostic system with a focus on LPF; outline the importance of this shift specifically for its impact on understanding, assessment and diagnosis of personality pathology in young people; and discuss the translational implications of this shift for the assessment and treatment of adolescents with personality challenges.
Cultural Awareness: Een reis naar betere diagnostiek en indicatiestelling
Drs. Ibrahim Akkaya
In deze interactieve afsluitende sessie neemt Ibrahim Akkaya u mee in de fascinerende wereld van cultuurverschillen. Met een praktische bewustwordingsoefening en concrete voorbeelden, ervaart u hoe culturele waarden en normen onze interpretatie en beoordeling beïnvloeden. Door zijn unieke positie als GZ-psycholoog met een bi-culturele achtergrond, belicht hij op toegankelijke wijze hoe cultuur-sensitieve diagnostiek het beeld van de cliënt kan nuanceren. Zo wordt bijvoorbeeld stilgestaan bij hoe culturele aspecten zoals machtsafstand en collectivistisch denken de testafname en intake kunnen beïnvloeden. Een energieke afsluiting van de dag waarin theorie en praktijk samenkomen en waarbij deelnemers concrete handvatten krijgen voor het implementeren van cultural awareness in hun diagnostische praktijk.
Inhoudelijke sessies
Inhoudelijke sessies
Psychodiagnostiek in een collaboratief, positief en contextgericht jasje, wat levert dit op?
Drs. Monique Zoet
Met als doel om de kwaliteit van psychodiagnostiek binnen de ggz te vergoten, heeft het Diagnostiek Centrum van GGNet de huidige werkwijze van psychodiagnostiek verscherpt en uitgebreid. Zo bestaat de huidige werkwijze uit collaboratieve psychodiagnostiek waarbij er aandacht is voor de context en de focus ligt op factoren als welbevinden en herstel. Ondanks dat collaboratieve psychodiagnostiek steeds meer wetenschappelijke evidentie krijgt, is de toevoeging van de focus op positieve psychologie c.q. welbevinden en herstel binnen het psychodiagnostisch onderzoek nog niet onderzocht. In deze workshop krijgt u meer inzicht over het ontstaan van onze werkwijze, de vertaling in de praktijk en delen wij met u de eerste resultaten vanuit huidig wetenschappelijk onderzoek.
Systemische taxatie: het relationeel herkaderen van individuele symptomatologie vanuit een hechtingsperspectief
Dr. Nadia van der Spek
In deze workshop staat het circulair kijken naar interacties en het relationeel herkaderen van individuele psychopathologie centraal. Dit wordt gedaan vanuit een hechtingsperspectief, aan de hand van de kwetsbaarheidscyclus, die veel toegepast wordt in hechtingsgerichte systeeminterventies zoals Attachment Based Family Therapy. Aan de hand van casuïstiek en video’s wordt inzicht gegeven in het systemisch taxeren vanuit het hechtingsperspectief. Deelnemers oefenen met enkele technische vaardigheden die van belang zijn bij het maken van systemische taxaties.
Waarom visualiseren kan helpen als woorden tekort schieten
Drs. Lars Veldmeijer
Hoe makkelijk is het voor een mens in crisis om zijn ervaringen van psychisch lijden, behoeften en unieke verhaal onder woorden te brengen? En stel dat mensen met doorleefde ervaring samen met zorgverleners en ontwerpers een benadering zouden ontwerpen om deze ervaringen tastbaar te maken, wat levert dat dan op? In deze lezing staat de ‘In Beeld Benadering’ centraal. Deze discipline overstijgende benadering die gebruikt kan worden in de diagnostische praktijk is in co-creatie ontworpen samen met professionals en mensen met doorleefde ervaring. In de presentatie is er aandacht voor het ontwerpproces van de benadering en ook voor de mogelijke toepassingsgebieden. Daarnaast beschrijft Lars zijn eigen ervaring als cliënt in de ggz en hoe dit hem heeft gemotiveerd om diagnostiek in de ggz meer beeldend te maken.
Geloven of nagaan: gestandaardiseerde risicoanalyse en -management van gewelddadig gedrag
Dr. Nils Duits
Mensen kunnen om verschillende redenen gewelddadig zijn. Wat is dan de kans dat ze dat weer gaan doen? Wil je meer weten over de mogelijkheden en uitdagingen om dit zo goed mogelijk te voorspellen? Kom dat naar deze workshop. Nils Duits is forensisch kinder- en jeugdpsychiater. Hij is sinds 1988 rapporteur pro Justitia van jeugd en volwassenen, gepromoveerd op risicoanalyse en o.a. medeauteur van het risico-instrument voor gewelddadig extremisme, de VERA-2R. Hij gaat niet alleen in op de gestandaardiseerde risicoanalyse, maar ook op het belang van het maken van risicoscenario’s. Daarnaast laat hij zien hoe de risico overdracht naar andere professionals kan verbeteren.
Psychodiagnostiek vanuit de GGZ bij gendervariante jongeren en hun gezinnen
Drs. Michelle de Groot
De laatste jaren is er een forse toename in het aantal aanmeldingen van gendervariante jongeren bij organisaties voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Momenteel zijn er enkele GGZ organisaties in Nederland die specialisme hebben opgebouwd in het diagnosticeren en behandelen van gendervariante jongeren met medische en/of psychosociale hulpvragen. Echter, behandelaren van algemene GGZ poli’s geven aan handelingsverlegenheid te ervaren bij het diagnosticeren en behandelen van gendervariante jongeren gedurende hun zoektocht op psychosociaal en op medisch gebied. Mede daardoor is er landelijk een discrepantie ontstaan tussen enerzijds de groeiende zorgvraag van gendervariante jongeren en anderzijds de beperkt aangeboden genderzorg vanuit de GGZ. Normalisatie en decentralisatie van psychodiagnostiek rondom genderincongruentie en bijkomende problematiek zijn van belang om in de zorgvraag van gendervariante personen te kunnen voorzien.
Sociale cognitie meten – waarom zou je?
Dr. Anne Buunk
Na hersenletsel, maar ook bij psychiatrische aandoeningen, kunnen stoornissen ontstaan in sociale cognitie: het vermogen sociaal relevante informatie waar te nemen, te interpreteren en adequaat te reageren. Patiënten hebben bijvoorbeeld moeite sociaal passend te reageren of zich in te leven in de ander. Helaas blijkt het meten van sociaalcognitieve functies in de praktijk vaak achter te blijven – terwijl de impact van dergelijke stoornissen verregaand kan zijn. Sociale cognitie zou dan ook als een kerndomein in neuropsychologisch onderzoek moeten worden beschouwd. In de presentatie zal de diagnostiek van sociale cognitie uitgebreid aan bod komen, aan de hand van casuïstiek, waarbij wordt toegelicht hoe dit in de klinische praktijk toe te passen.