NIP

Home Nieuwskamer Uitkomsten patiëntervaringen 2023

Geschreven op:

Uitkomsten patiëntervaringen 2023

Het is binnen de ggz gebruikelijk om de ervaring van patiënten te meten ten behoeve van kwaliteitsverbetering. Tegen het einde van de behandeling beantwoorden patiënten vragen over hun ervaringen met de zorg die ze hebben ontvangen. Binnen de ambulante- en verslavingszorg voor volwassenen is de Consumer Quality Index (CQi) de meest gebruikte vragenlijst hiervoor. De CQi wordt jaarlijks verzameld door Zorginstituut Nederland ten behoeve van transparantie van zorg.

Uitkomst thema “gezamenlijk doel vastgesteld” blijft achter op andere CQi-thema’s
De uitkomsten van patiëntervaringen uit de CQi zijn in 2023 bijna gelijk aan 2022. De waardering van zorg door patiënten is in 2023 bijna gelijk gebleven aan de waardering uit 2022. Het onderwerp ‘gezamenlijk vaststellen van doelen’ krijgt echter een veel lagere waardering dan andere onderwerpen. Dit blijkt uit de openbare gegevens over patiëntervaringen die recent gepubliceerd zijn door Zorginstituut Nederland.

Akwa GGZ biedt handige tools aan voor ondersteuning bij het stellen van doelen en het evalueren van de behandeling.

Wil je meer weten over de uitkomsten patiëntervaringen 2023, het belang van gezamenlijk doelen stellen en de tools die Akwa daarvoor beschikbaar stelt? Bekijk de uitkomsten.