NIP

Home Nieuwskamer Structureel evalueren met vragenlijsten verbetert de kwaliteit van de behandeling

Geschreven op:

Structureel evalueren met vragenlijsten verbetert de kwaliteit van de behandeling

Structureel gebruik van vragenlijsten bij evaluatiegesprekken over de behandeling heeft een positief effect op de behandeling*. Dit blijkt uit het meest uitgebreide onderzoek tot nu toe over de toegevoegde waarde van vragenlijsten in de behandelkamer. De bevindingen laten onder andere zien dat het gebruik van vragenlijsten leidt tot meer symptomatisch herstel en dat het percentage drop-outs met 16% verminderd kan worden. Lees meer.

Vragenlijsten voor evalueren in de behandeling

De Bibliotheek van Akwa GGZ biedt een overzicht met vragenlijsten voor evalueren in de behandeling. De Online Evaluatieondersteuning geeft advies over vragenlijsten die het best bij de behandeldoelen passen en tips voor het evaluatiegesprek.

Lees meer over structureel evalueren met vragenlijsten

Akwa GGZ en het NIP
De Alliantie kwaliteit in de geestelijke gezondheidszorg (Akwa GGZ) is een door ggz-organisaties geïnitieerd kwaliteitsinstituut en mede opgericht door het NIP. Het NIP is als alliantiepartner vertegenwoordigd in de Kwaliteitsraad en de Raad van Toezicht.

Samen werken we aan continue kwaliteitsverbetering van zorg met patiënten, hun naasten en professionals. Er zijn veel verschillende tools en vormen van ondersteuning beschikbaar die goed van pas komen bij je beroepsuitoefening als psycholoog.

Met expertise, dienstverlening en een platform ondersteunt GGZ Dataportaal datagedreven leren. De Bibliotheek is onderdeel van het Dataportaal.

 

*

  1. De Jong, K., Conijn, J. M., Gallagher, R. A., Reshetnikova, A. S., Heij, M., & Lutz, M. C. (2021). Using progress feedback to improve outcomes and reduce drop-out, treatment duration, and deterioration: A multilevel meta-analysis. Clinical psychology review, 85, 102002.
  2. De Jong, K., Delgadillo, J., & Barkham, M. (2023). Routine outcome monitoring and feedback in psychological therapies. McGraw-Hill Education (UK).