NZa vraagt meer transparantie van zorgaanbieders
Per 1 september 2024 gelden nieuwe regels voor de informatieverstrekking, de nieuwe Regeling transparantie zorgaanbieders. Voortaan moeten zorgaanbieders die geen contract hebben, cliënten vooraf actief en aantoonbaar informeren dat zij op het punt staan gebruik te maken van niet-gecontracteerde zorg en dat dit gevolgen heeft voor hun vergoeding.
Door de extra informatie kan de consument een betere afweging maken met welke zorgaanbieder hij in zee gaat. Tot 1 september 2024 blijft de huidige Regeling transparantie zorgaanbieders van kracht.
De NZa verwacht van zorgaanbieders dat zij actief informatie verstrekken aan cliënten. Actief houdt in dat de zorgaanbieder de informatie daadwerkelijk aan de patiënt verstrekt. Informatie waar de patiënt zelf naar moet zoeken, zoals een bericht op de website van de zorgaanbieder, is niet voldoende. Aan de eis wordt in elk geval voldaan als de informatie per post, e-mail of via het EPD naar de patiënt gestuurd wordt.
Voorbeelden van informatie die relevant is om een weloverwogen keuze te maken zijn onder meer: het informeren van de consument over het aantal benodigde consulten of over (tijdelijke) cliëntenstops door een omzetplafond. De zorgaanbieder moet “duidelijke en neutrale informatie” geven als hij een cliëntenstop afkondigt of doorverwijst naar een andere zorgaanbieder.