NIP

Home Nieuwskamer Nieuw: Stappenplan welbevinden op school

Geschreven op:

Nieuw: Stappenplan welbevinden op school

Schoolpsychologen van het NIP hebben meegewerkt aan nieuw stappenplan om welbevinden in het onderwijs te versterken. Via een leertraject worden collega-schoolpsychologen getraind ermee aan de slag te gaan. Het stappenplan is ontwikkeld in het kader van het programma Welbevinden op School (gefinancierd door het ministerie van VWS).

Veel scholen in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs willen meer, blijvende aandacht geven aan welbevinden. De belangrijkste tip daarbij: kies niet alleen voor losse acties en interventies, maar investeer in structurele ondersteuning. Om goed te beginnen, heeft een aantal organisaties, waaronder de schoolpsychologen van het NIP, het stappenplan ‘Werken aan welbevinden’ opgesteld. Het is bedoeld voor het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs. Een versie voor het MBO volgt later dit jaar.

Aan de slag

Het stappenplan laat zien hoe je blijvend kunt werken aan welbevinden op een manier die past bij de school. Het startpunt is een stevig team, een duidelijk beeld van hoe het nu gaat en wat je gezamenlijk wilt voor de toekomst. Op basis hiervan maak je een plan voor de hele school, met verschillende acties en interventies die op elkaar aansluiten. Het stappenplan verwijst bij elke stap door naar handige tools en tips, waaronder de Ondersteuningspiramide.

Samenwerkingen tussen landelijke partners

Het stappenplan is ontwikkeld vanuit het programma Welbevinden op School en komt voort uit eerder gepubliceerde ‘praktijkkaarten’ van het Nationaal Programma Onderwijs. Het is opgesteld met mensen uit het werkveld, verenigd in de Coalitie Welbevinden (Nederlands Jeugdinstituut, Trimbos-instituut, Pharos, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, Nederlands Instituut van Psychologen en Gezonde School).