NIP

Home Webinar – Herinneringen aan misbruik van langer geleden

Webinar – Herinneringen aan misbruik van langer geleden

Online

Organisatie: Sectie Forensische Psychologie NIP

22 oktober, 19:30 – 20:30

De beleving van herinneringen aan seksueel misbruik kan verschillen tussen mensen. Sommige slachtoffers hebben altijd herinneringen gehad aan seksueel misbruik in hun jeugd, anderen geven aan dat deze herinneringen later in hun leven naar boven zijn gekomen. In dit webinar bespreekt Mirjam ter Beek haar promotieonderzoek naar verschillende type herinneringen en de mate waarin ze samenhangen met elementen die mogelijk iets zeggen over hun authenticiteit.

Voor slachtoffers van seksueel misbruik is het niet ongebruikelijk om pas jaren na het beëindigen van het misbruik aangifte te doen. Door schaamte en schuldgevoelens kan het voor slachtoffers lastig zijn om met hun verhaal naar buiten te komen. Het verstrijken van de tijd kan echter gevolgen hebben voor de herinneringen. Naarmate er meer tijd verstrijkt tussen een (vroegkinderlijke) gebeurtenis en het ophalen daaraan, neemt de kans toe dat deze herinnering onnauwkeurig is. Bovendien komt het soms voor dat de herinneringen naar boven zijn gekomen na suggestie, bijvoorbeeld tijdens therapeutische sessies. Wanneer de hervonden herinnering onder invloed van suggestie tot stand is gekomen, bestaat de mogelijkheid dat het een fictieve herinnering betreft. Maar kunnen we fictieve van echte herinneringen onderscheiden?

Wetenschappelijk onderzoek naar de validiteit van verklaringen laat zien dat mensen die de waarheid spreken meer toetsbare details in hun verklaring opnemen dan leugenaars. De vraag is of deze redenering ook kan worden gebruikt bij meldingen van seksueel misbruik van langer geleden. Onjuiste beschuldigingen van seksueel misbruik zijn immers niet noodzakelijk een gevolg van liegen.

Het kan zijn dat een fictieve herinnering (een intern gegenereerde en dus fictieve herinnering) wordt verward met een gebeurtenis die daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Bovendien zullen details met de tijd vervagen. Bevatten herinneringen die gebaseerd zijn op waarachtige gebeurtenissen van seksueel misbruik van langer geleden meer (toetsbare) details dan herinneringen die gebaseerd zijn op ingebeelde gebeurtenissen?

 

In deze presentatie bespreekt Mirjam ter Beek haar onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Maastricht en de Universiteit van Amsterdam waarin zij toetst of de verklaring van het slachtoffer betrouwbaar kan worden ingedeeld in typen herinneringen en in hoeverre deze typen verschillen in de mate van toetsbare details en ondersteunend bewijs.

 

Spreker

Mirjam ter Beek, Recherchepsycholoog, wetenschappelijk onderzoeker (Politie, Eenheid Landelijke Expertise en Operaties  – Netwerk van Expertiseteams  – Landelijke Expertisegroep Bijzondere Zedenzaken) en Promovenda Universiteit Maastricht.

Programma

Dit webinar vindt online plaats op 22 oktober van 19.30 tot 20.30 uur.

Aanmelden

Dit webinar is gratis en exclusief toegankelijk voor NIP-leden. Aanmelden kan via onderstaande link. Een paar uur voorafgaand aan het webinar, krijg je de link voor het webinar toegezonden via het e-mailadres dat je hebt opgegeven. Let er goed op dat het emailadres correct gespeld is.

Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.