NIP

Home NIP webinars NIP-webinar: Uit balans – psychische klachten bij ouders na de geboorte en het effect op de ouder-kindrelatie

NIP-webinar: Uit balans - psychische klachten bij ouders na de geboorte en het effect op de ouder-kindrelatie

Dit webinar maakt onderdeel uit van een reeks studieavonden voor professionals die werken met het jonge kind. Het thema is: de port of entry, een goede analyse als start van je behandeling. We onderzoeken met verschillende specialisten, vanuit zowel de recente wetenschappelijke kennis als de ervaring in de klinische praktijk, welke port of entry zij belangrijk vinden om onder de aandacht te brengen. Het doel is de jonge-kind-specialisten te inspireren bij het maken van hun analyse bij de start van de behandeling van jonge kinderen en de gezinnen.

De geboorte van een kindje is meestal een blijde gebeurtenis. Maar zo’n 10 tot 20 procent van de vrouwen krijgt tijdens of na de zwangerschap een angststoornis en/of depressie en 0,1 procent een psychose. Het percentage mannen dat kampt met depressieve gevoelens na de geboorte van hun kind varieert van 5 tot 10 procent. Deze psychische klachten kunnen de kwaliteit van de ouder-kindinteractie negatief beïnvloeden. Vooral de sensitiviteit van ouders voor de signalen en behoeften van het kind staat onder druk. Tijdens deze studieavond gaan we in op de laatste wetenschappelijke en klinische inzichten op dit gebied.

Sprekers

Esther van Efferen-Wiersma is Orthopedagoog-Generalist en werkt in het Infant Mental Health-team en de combi-poli van de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie/Psychologie van het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis. Daarnaast is zij betrokken bij Connect2Grow, een leer- en verbeterproject waarbij zorgverleners samenwerken met ouders in de gemeente Rotterdam. Zij brengen samen in kaart wat nodig is bij gezinnen in complexe kwetsbare omstandigheden om een gezonde relatie met hun (ongeboren) baby op te bouwen.

Merith Cohen de Lara is GZ-psycholoog en eigenaar van Psyche en Zwangerschap B.V.. Psyche en Zwangerschap is een verwijs- en kenniscentrum naar en voor GZ-psychologen die zich hebben gespecialiseerd in de behandeling van zwangere, pas bevallen vrouwen (en hun partner) en vrouwen (mannen en stellen) die in een fertiliteitstraject zitten met lichte tot matige psychiatrische stoornissen. Daarnaast geeft zij trainingen aan GZ-psychologen, verloskundigen en huisartsen. Ook is zij bestuurslid van het Landelijk Kenniscentrum Psychiatrie en Zwangerschap en Mind2Care.

Presentatie

Download de presentaties van Esther van Efferen-Wiersma en van Merith Cohen de Lara (pdf)

Terugkijken

Word lid of log in

  • Krijg exclusief toegang tot een schat aan informatie: van vakinhoudelijke webinars en evenementen tot aan kosteloos advies bij beroepsethische dilemma’s
  • Onderscheid jezelf als professional met onze registraties en merknamen
  • Je belangen worden behartigd in Den Haag en je draagt bij aan het bewaken van de kwaliteit van de beroepsuitoefening en de positie van de psychologen
  • Ontvang Tijdschrift de Psycholoog
Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.