Beweging als houvast
UtrechtWederkerigheid als basis voor ontwikkeling en gedragsverandering
In deze lezing staat de methodiek Beweging als houvast¹ centraal. Vanuit een theoretische achtergrond reiken we een ander perspectief op (probleem)gedrag, ontwikkeling en de pedagogische relatie aan.
We doen dit door met jullie stil te staan bij communicatie, wederkerigheid en afstemmen.
Bij communicatie denken we vaak aan wát er gezegd wordt of hóe iemand zich gedraagt, maar niet aan de laag die er onderligt. De communicatie die plaatsvindt op het niveau van bewegingen—zoals bij ouders en baby’s met elkaar communiceren. Deze vorm van communicatie is er altijd. Beweging-als-houvast laat zien hoe je hier gebruik van kan maken om tot meer wederkerigheid te komen. We laten zien dat ‘wederkerigheid in de relatie’ de basis vormt voor ontwikkeling en gedragsverandering. We baseren ons hierbij op kennis die voorhanden is uit de vroege ouder-kind studies. Tot slot laten we met een concrete voorbeeld zien hoe afstemming die gericht is op het vergroten van wederkerigheid de sleutel vormt voor succes. In het tweede deel van de lezing zullen we ondersteund met filmbeelden een Beweging-als-houvast traject met jullie bespreken.
Programma
19.15 uur Inloop
19.30 uur Theoretisch deel – Wederkerigheid als basis voor ontwikkeling en gedragsverandering
20.15 uur pauze
20.30 uur Beweging-als-houvast een praktijk voorbeeld
21.15 uur Afronding
21.30 uur Einde
Kosten
NIP-leden € 10
niet NIP-leden € 35
Studentlid € 5
Locatie
NIP-kantoor – HNK-gebouw 2e etage- Arthur van Schendelstraat 650 – Utrecht
Sonja Graafstal
Sonja Graafstal is opgeleid als orthopedagoog en geeft les aan studenten orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In 2024 is zij, samen met Carine Heijligers, gepromoveerd op de methode Beweging-als-houvast.
De aanleiding voor dit promotieonderzoek, was de vraag ‘hoe ontwikkel je een wederkerige relatie wanneer dit niet vanzelf ontstaat’. Deze vraag kwam voort uit haar eerdere ervaringen als pleegouder en haar moeite om wederkerigheid op gang te brengen bij kinderen met ernstig probleemgedrag, ontwikkelingsachterstand of hechtingsproblematiek. Samen met Carine heeft Sonja zich verdiept in de mogelijkheid om de wederzijdse bewegingen in een relatie als ingang voor ontwikkeling te gebruiken. Het proefschrift biedt zowel empirisch als theoretisch bewijs voor deze aanname. Studenten orthopedagogiek in Nijmegen krijgen in de bachelor en masteropleiding de mogelijkheid zich te bekwamen in de methode Beweging-als-houvast. Daarnaast geven Linda en Sonja postuniversitair onderwijs en bijscholing aan professionals in het brede werkveld van de hulpverlening.
Linda Reus
Linda Reus is opgeleid als psycholoog en cognitiewetenschapper. Zij werkte ruim zeven jaar als zorgprofessional in het Radboudumc waar ze een promotieonderzoek naar de motorische ontwikkeling van kinderen met het Prader Willi syndroom deed. In haar huidige positie als docent aan de afdeling Pedagogische Wetenschappen van de Radboud Universiteit heeft zij Beweging-als-houvast mede-ontwikkeld en traint zij studenten en jeugdzorgprofessionals in deze methode. De vraag die Linda drijft is Hoe komen kinderen tot ontwikkeling en hoe kunnen we kinderen helpen bij wie de ontwikkeling niet vanzelf verloopt?
- Graafstal, S., & Heijligers, C. (2024) Beweging-als-houvast: Een relationeel perspectief op beweging. Ridderprint.https://www.publicatie-online.nl/publications/sonja-graafstal-en-carine-heijligers