Leertraject Welbevinden op School
UtrechtWelbevinden op School is een kennis- en ondersteuningsprogramma van Pharos en Trimbos, gericht op het stimuleren van een integrale aanpak van welbevinden in en rond het onderwijs. In samenwerking met schoolpsychologen van het NIP is een tweedaags leertraject opgesteld voor gedragswetenschappers in het onderwijs die hiermee aan de slag willen in (een van) hun eigen school (scholen).
De inschrijving is helaas gesloten.
Data: 27 september én 11 oktober
Tijd: 9.30-16.30u.
Locatie: Pharos, Utrecht.
Trainers: Hanneke Visser en Laura Stroo
Het welbevinden en de mentale gezondheid van kinderen en jongeren krijgen op dit moment veel aandacht. Misschien ben jij hier op (een van) jouw school (scholen) ook mee bezig als psycholoog of orthopedagoog bij een bestuur, samenwerkingsverband of onderwijsadviesbureau.
Er gebeurt vaak al een hoop in scholen rondom welbevinden en tegelijkertijd is het ook een zoektocht hoe alles goed op elkaar afgestemd wordt. Er zijn vele interventies voor leerlingen, het welbevinden van het schoolteam staat onder druk en hoe zoom je nu even uit van de waan van de dag zodat je weer echt kunt kijken: doen we nog vanuit de bedoeling wat wenselijk is? Doen we de juiste dingen? En doen we de juiste dingen dan goed?
Als gedragswetenschapper in het onderwijs zijn we vaak bij deze processen betrokken. Vanuit het programma Welbevinden op School (WoS) van Pharos | Expertisecentrum Gezondheidsverschillen en Trimbos-instituut willen we jou en collega gedragswetenschappers goed toerusten om hiermee aan de slag te gaan. We nemen je mee aan de hand van het vernieuwde stappenplan Werken aan Welbevinden. Hoe voer je deze stappen nu uit? Waar loop je in de praktijk tegenaan en hoe kun je dat aangaan? Met in ons achterhoofd de professionele schoolcultuur, handelingsgericht werken en de continu veranderende praktijk, gaan we in een leertraject van twee dagen met elkaar de diepte in.