A&O plaza – Appreciative Inquiry: verschillen verbinden tot inclusieve organisaties
UtrechtDe sectie A&O van het NIP organiseert de A&O plaza, met verschillende inhoudelijke nascholingsdagen op postmasterniveau. Deze dag gaat over omgaan met verschillen in organisaties vanuit een generatief leiderschap op basis van waardering en verbinding.
De dag wordt ingevuld door drs Bert Verleysen. De A&O plaza is exclusief toegankelijk voor academisch geschoolde A&O en A&G psychologen.
Klik hier om je direct aan te melden.
Op donderdag 12 oktober 2023 gaat Bert Verleysen samen met de deelnemers op zoek naar stapstenen om grote en kleine verschillen in een organisatie te verbinden tot inclusieve organisaties.
Zowel in de bredere samenleving als in organisaties zijn we vandaag getuigen van wat prof. Em. René Bouwen (KULeuven) omschrijft als “mensen zijn toch rare wezens: ze zijn er zo graag bij, maar hebben het zo moeilijk met verschillen” (Verleysen, Lambrechts, Grieten, & Bouwen, 2021). Tegen deze achtergrond, gekenmerkt door een groeiende polarisatie, zijn onze organisaties binnen de eigen dagdagelijkse werking uitgedaagd om vanuit diversiteit te werken aan inclusie: het verschil maken door verschillen te verbinden tot bloeiende organisaties.
Verwijzend naar de relationele praktijken, onderzoeken we de primaire processen binnen onze organisaties als de bouwstenen van de interactieruimte. Met relationele praktijken verwijzen wij naar elk moment van ontmoeting, onder welke vorm ook, naar de dingen die mensen met elkaar doen en mekaar aan doen (Grieten & Lambrechts, 2010; Lambrechts, Martens, & Grieten, 2008). Vanuit een zorg voor de relationele praktijken in samenwerkingsverbanden co-creëren we in onze organisaties een gedeelde interactieruimte waarin het goed voelt voor iedereen om zichzelf te zijn. Zorg voor rationele praktijken betekent werken aan kwaliteitsvolle relationele praktijken als het vehikel voor generatieve organisatiecontexten. Appreciative Inquiry, begrepen als samen onderzoeken vanuit een wederzijdse verbinding en waardering, kan hierbij het verschil maken (Verleysen et al., 2021; Verleysen, Lambrechts, & Van Acker, 2014; Whitney, 1998).
De A&O plaza is een mix van theoretische inzichten en praktijkgerichte handvaten. We bouwen de A&O plaza interactief op rond vragen zoals:
- Appreciative Inquiry: wat is de theorie en hoe ziet de praktijk eruit?
Hierbij kijken we naar het onderliggende relationeel constructionistisch paradigma en verkennen we de uitwerking ervan in dagelijkse praktijken. - Wat zijn eigenlijk kwaliteitsvolle relationele praktijken?
- Hoe kan een generatief leiderschap vanuit verbinding en waardering mensen in hun kracht zetten?
- Hoe kan een procesbegeleider het verschil maken naar een inclusieve organisatie?
Literatuur
- Grieten, S., & Lambrechts, F. (2010). Co-Creating High Quality Relational Practices: A Micro-Process View on Organizational Development and Change. Paper presented at the Proceedings of the IIE Annual Industrial Engineering Research Conference.
- Lambrechts, F., Martens, H., & Grieten, S. (2008). Building High Quality Relationships During Organizational Change. Transcending Differences in a Generative Learning Process. The international journal of diversity in organisations, communities & nations, 8(3).
- Verleysen, B., Lambrechts, F., Grieten, S., & Bouwen, R. (2021). Samenwerken Vanuit Waardering En Verbinding. Met Verschillen Toekomst Genereren. Tijdschrift Positieve Psychologie, 4, 56-64.
- Verleysen, B., Lambrechts, F., & Van Acker, F. (2014). Building Psychological Capital with Appreciative Inquiry: Investigating the Mediating Role of Basic Psychological Need Satisfaction. The Journal of Applied Behavioral Science, 51(1), 10-35. doi:10.1177/0021886314540209
- Whitney, D. (1998). Let’s Change the Subject and Change Our Organization: An Appreciative Inquiry Approach to Organization Change. career Developement International, 3(7), 314-319.
Ter voorbereiding op deze dag vragen wij aan de cursisten om een verkenning te doen van Appreciative Inquiry aan de hand van enkele teksten, o.a. van Whitney (1998). Deze teksten worden na aanmelding aan de cursisten gemaild.
Verder verwachten we van de cursisten dat ze komen met een casus vanuit eigen ervaring waarbij men geconfronteerd werd met verschillen al dan niet in een organisatiecontext.
Door middel van een eindopdracht, die de cursisten na de scholingsdag ontvangen, wordt de kennis van de cursisten getoetst. De cursist dient deze eindopdracht met een voldoende af te ronden om de extra accreditatiepunten toegekend te krijgen. Zonder eindopdracht ontvangt de cursist alleen de accreditatiepunten voor actieve aanwezigheid tijdens de dag.
Bert Verleysen (1951) doctoreert als vrije student aan UHasselt bij prof. Dr. Frank Lambrechts, hoogleraar Change Management & Family Business. De insteek voor dit PhD‑traject is: “Essays on generative organizing through strength-based change: Appreciative Inquiry unraveled.”
Aan Open Universiteit Nederland behaalde Bert in 2013 zijn master Arbeids- en Organisatiepsychologie met onderzoeken over Appreciative Inquiry (AI) en medewerkerswelbevinden. Het academisch onderzoek naar AI combineerde Bert met een engagement in het Vlaamse AI lerend Netwerk dat verschillende AI-gecertificeerde opleidingen organiseerde en tevens initiatiefnemer was voor de World Appreciative Inquiry Conference in Gent (2012). Door dit engagement kon Bert een directe band maken tussen AI-onderzoek en AI-praktijk.
Programma
10:00 uur Start programma (module 1)
13:00 uur Lunchpauze
14:00 uur Start programma (module 2)
17:00 uur Sluiting
Locatie
Social Impact Factory Aan de Gracht – Kromme Nieuwegracht 3, 3512 HC Utrecht
(let op – dit is een nieuw adres)
Doelgroep
De A&O plaza is exclusief toegankelijk voor academisch geschoolde A&O en A&G psychologen.
Accreditatie
Accreditatie wordt aangevraagd voor Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP & Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP.
Kosten
NIP-leden € 150
niet NIP-leden € 300
SPS-NIP lid € 50
Startende psychologen NIP-lid € 75
Aanmelden
Klik hier om je aan te melden