NIP

Home A&O Plaza – Duurzame loopbanen voor iedereen…?!

A&O Plaza – Duurzame loopbanen voor iedereen…?!

Wetenschap en praktijk in verbinding!

De trend van het moment: hoe haal ik goede mensen binnen en hoe houden we ze vast?
Tijdens deze bijeenkomst verbinden we de wetenschappelijke kennis op dit gebied met de praktijk. Prof. dr. Beatrice van der Heijden en dr. Jos Akkermans nemen ons mee in de feiten en fabels op het gebied van duurzame loopbanen: wat vinden medewerkers belangrijk en hoe kunnen we medewerkers in verschillende loopbaanfasen verbinden in plaats van polariseren?

We bekijken loopbanen op een systemische wijze en gaan in het tweede deel van de dag op een ‘lab’ manier interactief aan de slag met jullie eigen casuïstiek. Om het geheel nog dynamischer te maken is iedere aanmelding inclusief een kaartje voor iemand uit jouw organisatie/opdrachtgever.

 

We starten de dag met een evidence-based introductie over loopbanen en verbinden de kennis van de sprekers met elkaar door middel van het sustainable career process model. Wat is er nodig om jongeren aan te trekken en te behouden? En is dat anders voor bijvoorbeeld ouderen in organisaties?

Hoe kunnen we die verschillende groepen verbinden en niet laten polariseren? Wat zijn de feiten en fabels over generaties? Er wordt door middel van een systemische benadering gekeken naar loopbanen. Welk effect heeft de context op je werk en ook privé? Wie zijn er verantwoordelijk voor loopbanen? Ook bespreken we het thema loopbaan shocks: wat is dat en wanneer komt het voor?

Na de theoretische wetenschappelijke start gaan we deze wetenschap met de praktijk verbinden.
In de middag gaan we interactief aan de slag casussen van de deelnemers. Daarin verbinden we verschillende organisaties met elkaar die aan de slag gaan met hoe deze wetenschap vorm krijgt in de praktijk. Als A&O of A&G psycholoog werk je vaak of voor een organisatie of met organisaties in de praktijk. Wat kom je tegen in de praktijk? Wat en hoe is de kennis van vandaag toepasbaar voor jou eigen situatie?

Speciaal aan deze bijeenkomst is dat we als A&O sectie vinden dat praktijk in huis brengen juist belangrijk is en dat we het waardevol vinden als jullie ‘beslissers’ uit de praktijk meenemen naar de bijeenkomst. Dat kan bijvoorbeeld HR zijn, een opdrachtgever, leidinggevende of een collega. Daardoor maken we de bijeenkomst nog meer praktijkgericht.

Sprekers

Prof. dr. B.I.J.M. van der Heijden (Beatrice) – Strategic Human Resource Management: Radboud Universiteit
Zij is hoofd van de leerstoelgroep Strategisch HRM en hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar expertise concentreert zich met name rond duurzame loopbanen, employability en ouder worden in het werk. Van der Heijden is Associate Editor voor het European Journal of Work and Organizational Psychology en Co-Editor voor het German Journal of Human Resource Management, en heeft, onder andere, gepubliceerd in het European Journal of Work and Organizational Psychology, Journal of Vocational Behavior, HRM, Human Relations, Journal of Occupational and Organizational Psychology, Career Development International, en Academy of Management Annals. Ze is Co-Editor van het Handbook of Research on Sustainable Careers (EE Publishing). Van der Heijden is Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Dr. Jos Akkermans is universiteit hoofddocent Loopbanen en Organisatiegedrag aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn onderzoek naar succesvolle en duurzame loopbanen loopt langs drie hoofdthema’s: loopbaan shocks, employability en niet-standaard loopbanen. Hij heeft ook veel onderzoek gedaan naar de initiële overgang van opleiding naar werk. Zijn werk is gepubliceerd in allerlei tijdschriften binnen HRM, organisatiegedrag en organisatiepsychologie. Jos is een Associate Editor van het Journal of Vocational Behavior, een toonaangevend wetenschappelijk tijdschrift voor loopbaanonderzoekers. Ook is hij een voormalige Division Chair van de Academy of Management Careers Division. Alvast iets meer weten? Zie bijvoorbeeld zijn recente TEDx talk over loopbaansucces. Je kan ook zijn website bekijken voor alle publicaties en updates.

Programma

09:00 uur Inloop
09:30 uur Start -Wetenschappelijke kennis over loopbanen, generaties en
verschillende behoeften in een loopbaan.
12:30 uur Lunch
13:30 uur Worklab: wetenschap en praktijk.
16:30 uur Afronding & borrel

 

Tarieven

NIP-leden € 150
NIP lid + invite € 225
Niet NIP-leden € 300
Niet NIP-lid + invite € 375
SPS-NIP-lid € 25
Startende psychologen NIP-lid € 75
Startende psychologen NIP-Lid + invite € 150

Locatie

SIF – Vredenburg 40 – Utrecht

Accreditatie

Accreditatie wordt aangevraagd voor Arbeid- en Organisatiepsycholoog NIP & Psycholoog Arbeid en Gezondheid NIP voor 6 PE-punten voor het bijwonen van de bijeenkomst. Je kunt alleen punten toegekend krijgen door zowel bij binnenkomst als vertrek af te tekenen.

 

Aanmelden

Vergeet niet , indien van toepassing je NIP-nummer in te vullen om accreditatie te krijgen.

Je kunt je niet meer aanmelden. De bijeenkomst is vol. Wel kan je je op de wachtlijst laten plaatsen door een mail te sturen naar bijeenkomstennip@psynip.nl.

Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.